ΤΟ ΜΑΓΕΥΤΙΚΟ ΒΑΛΣ


Sharing spreads the fun
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
YouTube

Αν και παραδοσιακά εντάσσεται στην βιεννέζικη μουσική κουλτούρα, το βαλς δεν γεννήθηκε στην αυστριακή πρωτεύουσα. Οι ρίζες του πρέπει να αναζητηθούν πιο πολύ, στο λάντλερ, γερμανικό χορό του 18ου αιώνα, τον οποίο χόρευαν οι Βαυαροί αγρότες και οι Τιρολέζοι. Ήταν χορός των βουνών και των αγρών, πολύ διαφορετικός από το χαριτωμένο γαλλικό μινουέτ ή την αγγλική κοντραντάνσα. Το βαλς έφτασε στο απόγειο του το 19ο αιώνα, μετά την διεξαγωγή του Συνεδρίου της Βιέννης το 1815, χάρη στην παρέμβαση τριών Αυστριακών μουσικών.

  1. Του Γιόχαν Στράους του πρεσβύτερου

  2. Του Γιόζεφ Λάνερ

  3. Και του Γιόχαν Στράους του νεότερου

Αυτοί οι τρεις ήταν που αξιοποίησαν το γοητευτικό και γεμάτο χάρη βιεννέζικο χαρακτήρα του.

 

Opernball Jeweils im Februar findet in der Staatsoper der Opernball statt: BŸhne und Parkett werden fŸr eine Nacht zu einem gro§en Tanzboden umgebaut, mehr als hundert Debutantenpaare in langem Abendkleid bzw. Frack eršffnen den Ball in Anwesenheit des BundesprŠsidenten mit einem Linkswalzer, und die Logen sind blumengeschmŸckt. FŸr sŠmtliche AuffŸhrungen in der Staatsoper und fŸr den Opernball sind mšglichst frŸhzeitige Kartenbestellungen anzuraten.

 

Με αυτούς η Βιέννη μεταβλήθηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα σε μια μεγάλη αίθουσα χορού και η μελωδία ενός βαλς έδινε πνοή και ρυθμό στην καθημερινή ζωή της Αυλής. Η ιστορία του βιεννέζικου βαλς  είναι συνδεδεμένη με τον ανταγωνισμό που αναπτύχθηκε ανάμεσα στον Γιόχαν Στράους  τον πρεσβύτερο και τον Γιόζεφ Λάνερ, με στόχο την κατάκτηση του τίτλου του μουσικού διευθυντή των αυτοκρατορικών αυλικών χωρών.

Ο πολυπόθητος αυτός τίτλος δόθηκε πρώτα στον Λάνερ και αργότερα στον Στράους, δύο συνθέτες που συνέβαλαν στην καθιέρωση έργων τα οποία εξέφραζαν τον αισθησιασμό και τη λαχτάρα για την ζωή – στοιχεία που δημιουργούν έντονες αντιθέσεις και αποτελούν τα συστατικά του βιεννέζικου βαλς.

 

ΚΑΤΑΚΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Στις αρχές του 19ου αιώνα το βαλς έφτασε στην Γαλλία και διαδόθηκε με τόσο εντυπωσιακή ταχύτητα που το διακεκριμένο περιοδικό της παριζιάνικης κουρίας La fleur de lys δημοσίευσε στις 4 Ιουνίου του 1824 ένα εκτενές άρθρο με τίτλο <<Ένοχη αναξιοπρέπεια>>.

Σε αυτό οι θρησκευτικές αρχές μεμφόταν και καταδίκαζαν με σκληρό ύφος το χορό, χαρακτηρίζοντας τον διαφθορέα των νέων και των αθώων νοικοκυρών. Οι πάστορες έλαβαν την εντολή να αφορίσουν τον χορό που αλλοίωνε το πνεύμα, ταλάνιζε την καρδιά και οδηγούσε στην απώλεια της ψυχής.

 

tanzschule-waltz-in-vienna-original-wiener-walzer-matinee-tanzpaar-tanzend-im-palais-19to1

Έπειτα από λίγα χρόνια το βαλς έκανε την εμφάνιση του στην πουριτανική Αγγλία, όπου έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από την Αυλή. Ωστόσο, και εκεί έγινε αντικείμενο δριμείας κριτικής από τους τότε εκπροσώπους της βρετανικής κουλτούρας, ένας εκ των οποίων ήταν και ο λόρδος Βύρων.

Το βαλς εμφανίστηκε ξανά στην Αυστρία στις αρχές του 19ου αιώνα, την περίοδο κατά την οποία πρωταγωνιστούσαν  Γιόζεφ Λάνερ και ο Γιόχαν Στράους ο πρεσβύτερος. Ο μεταξύ τους ανταγωνισμός όμως έμελλε να χωρίσει τους Βιεννέζους σε δύο στρατόπεδα.

 

ΛΑΝΕΡ Η ΣΤΡΑΟΥΣ;

Ο Γιόζεφ Λάνερ και ο Γιόχαν Στράους ο πρεσβύτερος ήταν επιφανείς βιολονίστες  και για κάποιο διάστημα συνεργάστηκαν και έγραψαν μερικά από τα πιο όμορφα βαλς όλων των εποχών. Ωστόσο, μετά από λίγο οι δύο μουσικές ιδιοφυΐες άρχισαν να διαφωνούν, με αποτέλεσμα οι σύγχρονοι τους να χωριστούν σε δύο ομάδες

  • Σε αυτούς που προτιμούσαν τον επίσημο χαρακτήρα των συνθέσεων του Στράους του πρεσβύτερου

  • Και εκείνων που υποκλίνονταν στην κομψότητα και την αυστηρότητα του μέτρου του Λάνερ

 

164071966

 

Η οδυνηρή αντιπαλότητα του μεταξύ των δύο συνθετών έλαβε τέλος το 1843 με τον θάνατο του Λάνερ. Είκοσι χιλιάδες άτομα που τον συνόδευσαν στην τελευταία κατοικία του φώναζαν  <<Ο Λάνερ η κανένας>>. Τα παιδιά του Στράους έγιναν οι νέοι σημαντικοί εκπρόσωποι του Βαλς.

ΚΛΑΣΙΚΑ ΚΑΙ ΚΟΜΨΑ ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ

Το βαλς είναι αναμφίβολα ένας από τους πιο κομψούς χορούς, για αυτό και τα κουστούμια παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια καλή παράσταση. Η ντάμα φοράει συνήθως μακρύ ένδυμα, φόρεμα ή φούστα, το οποίο συνοδεύει τις κινήσεις της, και τακούνια που την διευκολύνουν στις στροφές και στις φιγούρες. Ο καβαλιέρος από την άλλη πρέπει να φορέσει μια επίσης κομψή ενδυμασία που να ταιριάζει με τα χρώματα που είναι ντυμένη η παρτενέρ του. Αν δεν γνωρίζει τι θα φορά η συνοδός του, καλό είναι να διαλέξει ένα σκούρο και ουδέτερο κουστούμι, με κλασσικές και κομψές γραμμές. Τα παπούτσια πρέπει να είναι άνετα, κατά προτίμηση με φθαρμένο δέρμα στην γλώσσα, για να χορεύει με μεγαλύτερη άνεση.

Professional ballroom dance couple preform an romantic exhibition dance

 

ΠΡΩΤΟΧΡΩΝΙΑΤΙΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ

Κάθε χρόνο η παράδοση του βαλς αναβιώνει με την καθιερωμένη Πρωτοχρονιάτικη συναυλία που δίνει η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης. Καθ’ όλη την διάρκεια του έτους η Βιέννη προετοιμάζεται για αυτή την σημαντική εκδήλωση, σχεδόν με θρησκευτική ευλάβεια.

Στην Γκόλντεερ Ζάαλ, τη χρυσή αίθουσα του Μεγάρου μουσικής ΜουζικφεραΪν της Φιλαρμονικής Ορχήστρας ης Βιέννης, πραγματοποιείτε κάθε χρόνο, την πρώτη μέρα του έτους, η πρωτοχρονιάτικη συναυλία. Υπολογίζεται ότι το σημαντικό ατό μουσικό γεγονός το παρακολουθούν από την τηλεόραση τουλάχιστον δύο δισεκατομμύρια άνθρωποι.

maxresdefault

Η παράδοση ξεκίνησε το 1941, όταν ο Κλέμενς Κράους διεύθυνε  το πρώτο κονσέρτο με έργα του Γιόχαν Στράους και του Γιόζεφ Λάνερ. Συνεχίστηκε στην διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, με εξαίρεση το τελευταίο έτος, το 1945, την μοναδική χρονιά που δεν πραγματοποιήθηκε η συναυλία. Το 1987 η ορχήστρα αποφάσισε να επιλέγει κάθε χρόνο διαφορετικό διευθυντή ορχήστρας με πρώτο τον Χέμπερτ φον Κάραγιαν. Έκτοτε δεν υπήρξε κάποιος διακεκριμένος διευθυντής ορχήστρας που να μην ανέβηκε στο πόντιουμ της Γκόλντενερ Ζάαλ: Ο Κλαούντιο Αμπάντο, ο Ζούμπιν Μέτα, ο Ρικάρντο Μούτι, ο Ντάνιελ ΜπάρενμποΪμ και πολλοί άλλοι.

 vienna_s_golden_hall_of_the_musikverein-jpg-size-custom-crop-1086x725